Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van marga klungel - WaarBenJij.nu Taupo - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van marga klungel - WaarBenJij.nu

Taupo

Door: marga

Blijf op de hoogte en volg marga

19 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Taupo

Gisteren zijn we mooi op tijd bij de ferry aangekomen. Vorige x moesten we in a hurry.
Het was 17 graden en erg bewolkt.
De koffer moest weer ingepakt worden, het wordt snel een bende en er hangt een geur in en buiten de koffer dat het goed is dat we de auto inleveren.:-)
Nadat we onder begeleiding van een school dolfijnen het zeegat kozen brak de zon door en de mallootje en dikke trui konden in de tas die ook steeds gewichtiger wordt.

Om 14.30pm gingen we in een ford focus. ( prima auto Ben )
Met een gangetje van ongeveer 100km ( harder mag hier niet ) richting Napier. Maar door de wegwerkzaamheden schoten we niet echt op. Om 7 uur pm vonden we het welletjes. Een kamer in de decadente Leopard hotel in Waipukurau geboekt. Een seafood basket en een biertje van 5 dollar. Een glas met oor aan de rand gevuld. Schuim vinden ze maar flauwekul. Wij ook. Prima biertje. Ik lag een uur voor onze bedtijd van half 10 al te knorren.

Vanmorgen scheen de zon en we zijn fris en fruitig op stap gegaan richting Taupo.
De eerste km ging door dor er droog heuvellandschap met als enige kleur langs de weg van de Dille en de hanging baskets gevuld met petunia's aan de veranda's van de winkeltjes en cafe's.
Op de weg van Napier werden de heuvels weer bergen met langs de kant de pampagrassen en de Harakeke ( flax).
We hebben van de Maori geleerd om van het blad een bloem te vlechten.
De Maori's zijn erg ontevreden hoe de lanbouwers met name met hun rivieren omgaan. Ze gebruiken het water om hun land te beregenen en de dieren hun 'afval' komt ervoor terug.

Toevallig hebben we een boek op de e-reader van Bernlef
Die schrijft een fragment uit een Maori zang:

Zij die verdwenen, raken vergeten, zij die blijven vergaan,
Alleen de plaatsen waar zij verbleven, blijven bestaan.

Voor Taupo staan kilometers lang naaldbomen ( pine radiata ) langs de weg. En als ze beginnen met kappen maken ze er geen half werk van. Hele bergtoppen waren kaal.
Oke, we zijn nu in Taupo in motel Twin peaks met uitzicht op lake Taupo en in de verte hele hoge bergen. Ik ga nog opzoeken hoe ze heten. Het is ongeveer 28 graden. Tijd voor een korte wandeling en een duik in het water.

Ha ki ti a noa

• 19 Februari 2013 - 10:04

Truus Imminga:

hoi beste mensen weer veel onder nomen en gezien als je weer in holland bent moet je nog wel een weekje uit rusten en weer bij komen van al dat moois wat je hebt gezien kun je een beetje slapen het liijkt me niks toe elke avond op een ander bedje we hebben voor de verandering weer eens regen groetjes en tot de volgende verslag ons

• 19 Februari 2013 - 11:59

Stina:

Moi

(Alleen) voor wat jullie leuke, gezellige verslagen betreft mogen jullie nog minstens 4 weken wegblijven.
    Heb het idee of die met de dag leuker en gezelliger worden.

Maar aan de andere kant.............
    we kunnen haast niet wachten tot jullie terug zijn, zo vreselijk benieuwd zijn we naar al jullie persoonlijk vertelde verhalen en....... foto's !

Lieve groeten uit een miezerig en grauw Oldambt. Maar het zonnetje 'schijnt' wel binnenskamers :-)