Doubtful sound - Reisverslag uit Portobello, Nieuw Zeeland van marga klungel - WaarBenJij.nu Doubtful sound - Reisverslag uit Portobello, Nieuw Zeeland van marga klungel - WaarBenJij.nu

Doubtful sound

Door: marga

Blijf op de hoogte en volg marga

12 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Portobello

Het is inmiddels woensdag en we zijn begonnen aan de terug reis naar het noorden. Toen ik gisten het veslag over Doubtful intypte had ik een n beetje raar gevoel. Oh, de vakantie is bijna voorbij. Dat is natuurlijk niet zo,maar..

Nou, Doubtful sound dus. Laat ik eerst vertellen wat Sounds eigelijk is.
Het zijn ondergelopen riviervalleien.
Fjorden ( Fiorden ) zijn valleien die in de ijstijden door enorme druk en kracht van gletsjers zijn uitgesleten.
Zo ongeveer.

We zijn s'morgens op de boot gestapt om over de Manapoura meer te varen richting de sounds. Wat een boot zeg. Vanalles aan boord en keurig schoon. Hee Doeksen en waterborg.

Daarna gingen met de bus door een regenwoud. Er is daar een weg aangelegd ivm de waterkrachtcentrale.
Er was een slimmerd die in 1904 bedacht dat er zoveel water was dat dat gebruikt kon worden om energie mee op te wekken.
In de jaren 60 zijn ze gestart om een 200 meter diep, 2km lang en 9 meter breed te graven. Ze hebben er eerst 55 vrijgezelle mannen opgezet. Het de grootste centrale van NZ. We zijn er met de bus ingereden en hebben een uitgebreide uitleg gehad van een man met een donkerbruine stem. Het enige wat ik er nog van weet is dat de centrale aangestuurd wordt vanuit Wellington.

Maarrrr. wat een prachtige natuur. Ik heb nog nooit zoveel kleuren groen bijelkaar gezien. Mossen, varens enbomen die ook begroeid waren met mos. Er valt per jaar op sommige plekken wel 8 meter regen. In nederland ongeveer 0,75 meter.

We zagen Tuimelaars, roodborstjes zonder rode borstjes, Yellow parkieten, Tui, Bellbirds, en natuurlijk in grote aantallen dei zwarte stekers ( sandfly )

Ik heb een boekje waar ik aantekeningen in maak. Maar die ligt op tafel in de cabin.




  • 12 Februari 2013 - 23:44

    Truus Imminga:

    hallo zat er aal op te wachten had een half uurtje geleden al even gekeken zo te lezen weer veel moois gezien ik kan me voorstellen dat het even raar voelde maar het duurdt noch twee weekjes veel plezier verder en tot de volgende verslag truus geniet er maar van zo lang je daar nog bent

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Portobello

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2013

Tairua ( 3 )

23 Februari 2013

Waiomu en zo

22 Februari 2013

Tairua ( 2 )

21 Februari 2013

Tairua

20 Februari 2013

verder, verder
marga

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 21703

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 17 September 2014

rondreis catelonie

17 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: